04-Fonts clàssiques del mite de Pigmalió

  • Metamorfosis, Ovidià:

La versió més coneguda del mite de Pigmalió és la de les Metamorfosis, que és un llibre que recull tots els relats on queden representats diferents mites de cossos transformats. L’autor del qual és Ovidià (43a.C-17d.C) i recupera molts mites grecs per la poesia llatina.

Molts mites grecs es relacionaven amb la metamorfosi i els canvis de formes, tal com passa en el mite de Pigmalió, el qual es troba al llibre X de les metamorfosis.

Tot seguit, un fragment del final del mite amb la seva respectiva traducció en castellà:

270 Festa dies Veneris tota celeberrima Cypro

venerat, et pandis inductae cornibus aurum

conciderant ictae nivea cervice iuvencae,

turaque fumabant, cum munere functus ad aras

constitit et timide «si, di, dare cuncta potestis,

275 sit coniunx, opto», non ausus «eburnea virgo»

dicere, Pygmalion «similis mea» dixit «eburnae.»

Sensit, ut ipsa suis aderat Venus aurea festis,

vota quid illa velint et, amici numinis omen,

flamma ter accensa est apicemque per aera duxit.

280 Ut rediit, simulacra suae petit ille puellae

incumbensque toro dedit oscula: visa tepere est;

admovet os iterum, manibus quoque pectora temptat:

temptatum mollescit ebur positoque rigore

subsidit digitis ceditque, ut Hymettia sole

285 cera remollescit tractataque pollice multas

flectitur in facies ipsoque fit utilis usu.

Dum stupet et dubie gaudet fallique veretur,

rursus amans rursusque manu sua vota retractat.

Corpus erat! saliunt temptatae pollice venae.

290 Tum vero Paphius plenissima concipit heros

verba, quibus Veneri grates agat, oraque tandem

ore suo non falsa premit, dataque oscula virgo

sensit et erubuit timidumque ad lumina lumen

attollens pariter cum caelo vidit amantem.

295 Coniugio, quod fecit, adest dea, iamque coactis

cornibus in plenum noviens lunaribus orbem,

illa Paphon genuit, de qua tenet insula nomen.

 

Después de su ofrenda paróse

ante el altar Pigmalión, y con miedo: «Si todo, oh dioses,

275 darlo podéis…», y no osando pedir la mujer marfileña,

«cual la mujer de marfil», dijo él, «yo deseo a mi esposa».

Venus dorada, que estaba presente en su fiesta, comprende

qué significa el deseo y, augurio de gracia divina,

tres veces prende la llama y alzó por el aire su punta.

280 Vuelto a su casa, marchó a ver la imagen de aquélla, su amada,

y la besaba inclinándose al lecho; y creyó hallarla tibia;

besos de nuevo le da y acaricia de nuevo sus pechos;

se reblandece el marfil al tocarlo y ya pierde dureza,

húndese y cede a los dedos, igual que se ablanda la cera

285 dándola el sol o, si acaso un pulgar la moldea, reviste

múltiples formas y se hace más dúctil habiéndola usado.

Mientras se asombra y se alegra dudando y aun teme engañarse,

vuelve otra vez, amoroso de nuevo, a palpar lo que ama.

Era ya un cuerpo, las venas latían al ser apretadas.

290 Ya sí que entonces el héroe de Pafos pronuncia palabras

llenas de gracias a Venus y al fin con su boca comprime

labios por fin de verdad y, al besarla, la joven

siente los besos y muestra rubor y, sus ojos alzando

tímidamente a los ojos de él, vio la luz y a su amante

295 ambos a un tiempo. La diosa allí estuvo en la boda, obra suya,

y al completar nueve veces la luna su disco y sus cuernos,

ella fue madre de Pafos, mujer que dio nombre a la isla’.

 

La llegenda de Pigmalió es trobava plasmada, abans que en les Metamorfosis, en una obra mitogràfica en prosa de Filostéfano de Cirene, obra del qual es titulava Sobre els successos maravellosos a Chipre i de la que no se’n conserva cap escrit.

Entre Ovidià i aquest altre autor hi ha certes diferencies en quan la representació del mite. La diferencia principal és que, segons Cirene, Pigmalió era un rei de Chipre que es va enamorar i va apropiar-se d’una estàtua de Venus com si fos la seva esposa.

Les innovacions o canvis que apareixen en l’obra d’Ovidià son a causa de que, o bé se les va inventar a partir de la versió de Filostéfano o bé perquè els va extreure d’alguna altre font que, avui en dia, es desconeguda.

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